Succé när e-bokhandeln använde direktreklam

Tror du att oadresserad direktreklam (ODR) bara driver kunder till fysisk butik? Då behöver du läsa det här – en klassisk marknadsföringssuccé i e-handelstappning. Ett av flera bevis på att även en större aktör på webben får stort genomslag med fysiska utskick i brevlådan. Exemplet med Adlibris visar på kraftig respons med höga actionvärden och hälften av mottagarna hade eller planerade att gå in på bokhandelns sajt.

Adlibris är en av de första och största aktörerna inom e-handeln i Sverige. Sedan 1997 har man strävat efter stort utbud, snabba leveranser och bra priser på en lättnavigerad sajt.

Vi har vågat testa nya saker och vi har vågat att misslyckas, vilket jag inte tror man ska underskatta för att driva utvecklingen framåt. De senaste åren har vi jobbat otroligt hårt med att samla in de insikter och lärdomar vi har och ta kundupplevelsen till nästa nivå, förklarar Daniéla Lund som är marknadansvarig på Adlibris.

Just att testa nytt, innebar även en klassisk väg för att nå kärnmålgruppen. Idén om ett eget magasin väcktes utifrån kundinsikten att många önskar guidning i den enorma bokdjungeln för att få hjälp att hitta nästa läsupplevelse. En utmaning för konsumenter som även finns i många andra branscher.

Vi ville självklart få ut tidningen till våra egna kunder men det var också viktigt att få ut den brett i och med att vår målgrupp är så pass stor del av den totala befolkningen. De positiva resultaten tyder på att tidningen tagits emot bra och att direktreklam varit ett utmärkt sätt att få ut den externt, säger Daniéla Lund.

Undersökningen gjordes med RAM-mätningar, som visar att tidningen som gick ut i samband med bokrean skapade hög action, drygt 40 procent av mottagarna agerade utifrån att ha läst till att söka mer info online, diskutera med andra eller göra köp. Innehållet fokuserade förstås på priser och utbud, men också inspirerande innehåll i guideform.

Det magasin som sedan skickades ut två månader senare, var en mer varumärkesorienterad produkt med artiklar och mål att inspirera. Då visade sig i stället att lästiden ökade, mottagarna uppskattade inspirationen och läsningen steg med över 20 procent.

Kort sagt, Adlibris levererar ett värde som stärker tänkbarhet och preferens till varumärket samt relationen med gamla och nya intressenter – med en positiv effekt hos nästan hälften av mottagarna. 

Det är otroligt roliga siffor som också visar att denna kanal verkligen funkar för att nå vår målgrupp. Det visar ju också att själva tidningen levererar på sitt syfte – att inspirera till nästa läsupplevelse, menar Daniéla Lund.

Därmed är strategin en framgång, Adlibris lyckades leverera ett värde hos konsumenterna på kort och lång sikt; dels driva konvertering inför bokrean, dels stärka sin position som förstavalet som e-bokhandel i ett längre perspektiv.

 

Våra varumärkesbyggande aktiviteter syftar ju till att stärka relationerna med befintliga kunder, men också givetvis för att nå nya kunder. För att lyckas så måste man självklart ha en hög kännedom, men det är också viktigt att konsumenten får positiva associationer till oss.

Daniéla Lund ser Adlibris fysiska produkt som ett riktigt bra sätt att nå sina kunder i hemmet på helgen, då ett slags lugn kan råda efter en vecka där man matats med tusentals budskap i olika kanaler.

Jag skulle säga att man verkligen får tid med konsumenten. Jag tycker tidningen är ett bra exempel på hur man som varumärke jobbar med kundcentrerad marknadsföring och tillför värde till läsaren, säger hon.

Då e-handeln utvecklas i en rasande takt, räcker det inte längre med att bara leverera basala faktorer för att ta marknadsandelar. Det visar även en snabbkoll hos Svensk Direktreklam, som med sin helgutdelning har flera stora e-handelsaktörer på gång att också börja använda sig av fysiska utskick.

Att nå även e-handelskonsumenterna med tryckt material, som dessutom delas ut på helgen, är ett grepp vi ser att allt fler intresserar sig av att testa. Man vill stärka sin position på marknaden och bygga upp ett förtroende för konsumenter på ett annat sätt än att bara synas online. Även e-handelsbutiker behöver ett skyltfönster, kommenterar Karin Markstedt, försäljnings- och analyschef på SDR.