Våga tro att du kan!

De är unga och de är framgångsrika företagare på Svensk Direktreklam.

- Att bli franchisetagare i SDR var klockrent. Vi kom till en koncern där allt var serverat. Där fanns tryggheten med ett huvudkontor, med ekonomiavdelning, jurister etc. Det är en styrka som gjorde att vi vågade. Det är klart det var lite nervöst innan. Jag kom ju från telecombranschen och kunde inte så mycket om direktreklam, säger Adam Höglund.

Det är snart fyra år sedan Robin Tördell och Adam Höglund köpte Svensk Direktreklams företag i Skarpnäck. Då hade de länge haft tankarna på att starta eget tillsammans.
- Både Adam och jag är innovativa. Vi har haft massor av idéer, men aldrig riktigt kommit till skott. När vi väl fick chansen kände vi att franchise var rätt sätt att starta eget på, säger Robin.

Tvekade aldrig
Adam kom in med sin erfarenhet av försäljning i telecombranschen. Robin var tidigare team leader och key account manager i parkeringsföretaget Easy Park.

De kompletterar varandra. När rätt tillfälle kom slog de till direkt, även om de inte kunde så mycket om branschen. SDR erbjöd ett utvecklat affärskoncept, med affärsmål, visioner och stöttning.

- Jag tvekade aldrig när det gäller produkten, säger Robin. Majoriteten säger ja tack till direktreklam. Det valet finns inte för digital reklam eller TV-reklam. Och fördelen med en stor koncern som SDR är, att man inte behöver kunna allt själv. Man har sin frihet, sitt eget företag och en ”back up-försäkring”. Sedan sätter man själv gränserna för sin framgång.

Just friheten i SDR-kedjan är viktig för Robin.
- Jag har alltid varit självständig. Gillar att jobba hårt och se det bära frukt. Och jag vill tjäna pengar.

En annan styrka med franchisekedjan är alla andra företagare, kollegorna, menar Adam.
- Man kan ringa vem som helst av dem när som helst, för att diskutera och få tips och råd. Det betyder mycket, säger han.

Adam och Robin vågade ta steget…
… och idag driver de ett blomstrande företag, med 540 utdelningsdistrikt (200 000 hushåll) i södra Stockholm, 270 utdelare, 35 lagerarbetare och en kontrollpanel på sju personer. Samt fem anställda på kontoret i Skarpnäck.

Det är många människor att leda?
- Ja, man får verkligen lära sig att behandla alla lika, säger Robin. Jag är stolt över att kunna erbjuda extrajobb till så många människor. För många är det första jobbet eller en första instans för dem som nyligen har anlänt till Sverige. Mina chaufförer har börjat som utdelare. För mig är arbetsledarjobbet mer som ett fadderskap.

Ni har utvecklat företaget och erbjuder grafisk produktion och nya idéer?
- Vår produkt, direktreklam, blir så precis så häftig som man gör den, säger Adam. Det häftiga i en kampanj handlar inte om distributionssättet, utan av den uppmärksamhet och effekt den får. Det är roligt! 

Tips till den som vill starta eget och bli franchisetagare?
- Förbered dig på att jobba smart och effektivt. Tänk nytt. Ha ett öppet sinne med helikopterperspektiv och prioritera rätt! (Robin) 

- Det handlar om att våga ta klivet. Att lyfta blicken och våga se möjligheterna. Våga tro att du kan och titta inte bara på siffrorna. Visst var det lite nervöst i början. Men vi har lyckats. Nu går det bra för oss. (Adam) 

Fotnot.
Både Robin och Adam tjänade sina första pengar i tonåren som reklamutdelare åt Svensk Direktreklam! 

Svensk Direktreklam Stockholm Sydöstra

Namn: Adam Höglund
Ålder: 33
Bor: Hammarby sjöstad
Gör: Franchisetagare och försäljningschef för Svensk Direktreklam Stockholm sydöstra.

 

Namn: Robin Tördell
Ålder: 32
Bor: Enskede
Gör: Franchisetagare och VD för Svensk Direktreklam Stockholm Sydöstra

 

Intresserad av att bli franchisetagare hos oss?
Kontakta jan.tipner@sdr.se för mer information eller fyll i formuläret här!

Vi söker fler franchisetagare!

 

Du kanske funderar på att bli franchisetagare på Svensk Direktreklam. Det är en spännande och kreativt utmaning där du blir dina kunders marknadsföringspartner i idéarbetet och produktionen av direktreklamkampanjer.

Förutom service och kontakt med våra kunder inom ditt område ansvarar du också för att direktreklamen når alla konsumenters brevlådor.

Svensk Direktreklam är Sveriges största privata direktreklam-företag. Vi har funnits i snart 40 år och erbjuder dig ett etablerat affärskoncept.

Vi ger dig utbildning och stöd första tiden, sedan driver du verksamheten vidare på egen hand och har våra resurser och erfarenheter till ditt förfogande.

Du bör vara en god ledare och entreprenör, ha erfarenhet av försäljning och marknadsföring och vara beredd att arbeta hårt och målmedvetet för att skapa din egen framtid.

Intresserad? I så fall – fyll i kontaktformuläret här så hör vi av oss till dig.

Klicka här!

 

 Svensk Direktreklam är fullvärdig medlem i Svenska Franchiseföreningen.

 

 

Våga ta steget!

Bli franchisetagare hos Svensk Direktreklam

 

Att starta eget handlar ofta om att våga ta steget och kasta sig in i det okända. När Stefan Samuelsson var 30 år blev han franchisetagare i Svensk Direktreklam. I maj i år tog han nästa steg och slog ihop sina påsar med en annan framgångsrik SDR-företagare, Daniel Borg.

- Jag hade alltid drömt om att driva eget och jag tyckte franchise var ett bra mellansteg. Man är sin egen, men i ett sammanhang med kollegor. Det kändes tryggt och beprövat. Och det finns forum för diskussioner och kollegor att lära sig av, säger Stefan Samuelsson.

SDR erbjöd ett utvecklat affärskoncept med affärsmål, visioner och stöttning.

- Man får ramarna och verktygen men varje franchisetagare är expert på sin egen lokala marknad.

Stefans marknad är Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Kista och Upplands Väsby. Sedan i våras driver han och Daniel Borg på SDR i Järfälla och Västerort sin verksamhet gemensamt, i ett stort lokalföretag, SDR Norrort.

- Vi såg att det gav synergier och minskade kostnader. Vi verkar i ett område som växer och har sju heltidsanställda och 300 utdelare. Det går bra. Vi är på rätt väg.

 

Vad krävs om man vill bli franchisetagare?

- Mod och driv, envishet och tålamod. Att man är en lagspelare, som har samarbetsvilja och en känsla för kedjan.

Tips till den som startar eget?

- Ge inte upp! Var kreativ och envis och försök att hitta nya smarta lösningar hela tiden.

En sista fråga: har DR en framtid?

- Absolut. Färre tittar på TV och prenumererar på en dagstidning. Det lokala kommer att bli allt viktigare. Vi ska vässa oss på alla områden nu.