Apoteket

"Med DR skapar vi trafik till butikerna"

Direktreklamen är trafikdrivande och fungerar. Vi får bra effekt när det gäller obs-värden, gillande och köpintention, säger Johan Landeström, som är ansvarig för content marketing och lojalitet på Apoteket.

Fram till år 2007 hade statliga Apoteket ensamrätt på apoteksverksamheten i Sverige. När branschen avreglerades var det fritt fram för andra att konkurrera. Avregleringen gällde både varuförsörjningen till vården och konsumentverksamheten i butikerna.

- Förändringen ställde helt andra krav på butiksetableringar, på upplevelse och service i butiken, säger Johan Landeström.

Höga obs- och läsvärden En gång i månaden delar Svensk Direktreklam ut Apotekets 16-sidiga kampanjtidning som oadresserad direktreklam till omkring 1,5 miljoner hushåll runt Apotekets 375 butiker i hela landet. Kampanjtidningen har fått höga obs- och läsvärden i effektmätningarna. Framför allt är det kvinnor som läser den. Tidningen kommer ut 11 gånger om året, med olika teman och erbjudanden. Det kan handla om fötter eller hudvård i ett nummer, i ett annat om tandvård eller vitaminer.

- Direktreklamen är mer produktnära och fördjupningen går från det emotionella i TV-reklamen till ett stöd som skapar trafik till butikerna på lokal nivå, säger Johan Landeström.

”Sånt finns hos andra, men inte hos oss”
Apotekets övergripande strategi stavas ”kvalitet”. Produkter som man kan lita på. Hållbar utveckling för människa och miljö. Kvalitetssäkringen innebär att sociala och etiska krav ska uppfyllas och att produkterna inte får innehålla tveksamma substanser. ”Sånt finns hos andra men inte hos oss”.

Detta kommuniceras i TV, som är huvudmedia och kompletteras med digital information, print och utomhusreklam. TV-reklamen har fått stort genomslag och kvalitetstemat följs upp i kampanjtidningen.

- Vi har förändrat innehållet i tidningen och gått från rena erbjudanden till mer kunskapsinriktat innehåll, om tandvård, hudvård etc. När butikerna dukar upp för den senaste kampanjen stöttar vi på taktisk nivå med oadresserad direktreklam. Det är trafikdrivande. Och vi får bra effekt när det gäller obsvärden, gillande och köpintention, säger Johan Landeström.

Apoteket klimatkompenserar
Apoteket, som utsågs till Sveriges grönaste varumärke i apoteksbranschen 2015, klimatkompenserar förstås för sina trycksaker hos Svensk Direktreklam.