Arla

Arla har receptet på en lyckad mediemix

Arla

  • 16 sidor fyllda med inspiration
  • Utskickad till 565.000 hushåll
  • 44% i målgruppen ”kvinnor observerade Arlakökets receptbroschyr
  • 99% av de som oserverat trycksaken, läste, tog del av eller sparade den till senare
  • 64% tyckte att de hade nytta av broschyren

 

Några gånger per år gör Arla en 16-sidig inspirationsfolder som delas ut till 565.000 hushåll i södra Sverige och mellersta Norrland. Foldern innehåller många goda recept och generösa rabattkuponger.

- Med den här foldern vill vi inspirera till matlagning och användning av våra produkter, säger Catharina Johansson, Category Director Cooking på Arla Foods.   

 

 

Högt obs-värde för Arlakökets inspirationsfolder

- Att inspirera med bl a receptbroschyrer i butik, på webben och på våra mjölk- och gräddförpackningar – det har vi gjort under lång tid. Men de senaste året har vi också tagit med direktreklam i mediemixen. Med mycket gott resultat, måste jag säga.

- Tack vare direktreklamen tar vi steget hem till våra konsumenter och kan inspirera där det ofta behövs hjälp. Och att Svensk Direktreklam delar ut under helgen ser vi bara som en fördel. Det är då man har tid att läsa och låta sig inspireras.

 44% i målgruppen Kvinnor observerade trycksaken. 99% av dem som läste sparade foldern och av dem tyckte 64% att de hade nytta av den.

-       - Vi har ju en bra grundprodukt som konsumenterna har nytta av och det här visade sig vara ett bra sätt att visa upp den. Eftersom ODR är en ny marknadsföringskanal för oss så visste vi inte riktigt vad vi kunde förvänta oss. Jag tycker det är jätteroligt och otroligt positivt att 64% av dem som läste och sparade broschyren också drog nytta av vår receptsamling. 

"Helgutdelning är helt rätt för oss"

 

Att jobba direkt mot konsument med recept och inspiration är inget nytt för Arlaköket. Det har de gjort under lång tid, på en rad olika sätt – med broschyrer i butik, butiksdemonstrationer, appar till Ipad och Smartphones, på webben och på mjölk- och gräddeförpackningar, i kokböcker mm.  

- Men det här var ett nytt och bra sätt för oss komma hem till konsumenternas kök med vår matinspiration och vi har blivit mycket professionellt bemötta på Svensk Direktreklam.

Helgutdelning är helt rätt för oss. Det är bra om foldern kommer vid en tidpunkt när man har tillfälle att sitta ner, bläddra och låta sig inspireras.

Det är många  som samlar på Arla Köket recept- och matinspirationsfoldrar. Receptsamlingen är så uppskattad att t o m ett par som skulle skiljas för ett antal år sedan, inte kunde enas om vem som skulle få samlingen. De ringde till Arla, berättade som det var och bad om att få en till.


Hör vad Catarina Molin Österlund, Senior Recipes & Inspiration Manager, säger om vårt samarbete.