Astrid Lindgrens Värld

Astrid Lindgrens Värld gör som Astrid Lindgren – en Pippibok

Astrid Lindgrens Värld

  • Selekterat tskick till 250.000 barnfamiljer
  • Utskick till södra och mellersta Sverige
  • Trycksaken förmedlar en bokkänsla utan annonser
  • Trycksak med lång livslängd

 

  • Teater och temapark som grundades 1981
  • Belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby
  • Parken har 450.000 besökare vvarje år
  • Målsättningen är att stimulera barn till läsande och skrivande

Direktreklam har alltid haft en viktig roll i marknadsföringen för Astrid Lindgrens Värld. Det är det bästa sättet att nå ut till målgruppen - barnfamiljerna, menar Nils Magnus Angantyr. marknadschef på Astrid Lindgrens värld.

 



 "Vi är väldigt rädda om varumärket därför hoppar vi inte på andra distributionsformer"

Astrid Lindgrens värld får dagligen erbjudanden om att skicka med ett blad i olika tidningar och barntidningar. Kontrollen över varumärket är alltid viktigt, och att gå i tidningar – även de som man skulle kunna tänka sig - ger oftast ett större svinn. Det är inte så träffsäkert som en selekterad DR.

- Vi vidareutvecklar ständigt vår marknadskommunikation och vi tänker fortsätta med broschyren inom överskådlig tid. Det är viktigt att man får i handen en produkt värd att ta i. Vi har väldigt ”hög svansföring” i parken och det har vi också i det tryckta material vi tar fram. Sen får vi se hur vi går ut i framtiden. Utvecklingen inom media, och då speciellt digital media, går väldigt fort och nya möjligheter dyker upp hela tiden. Men träffsäkerheten har blivit bättre tack vare Mosaikselekteringen. 

 

"DR är mycket spetsigare än andra verktyg"

”På Astrid Lindgrens Värld har vi som målsättning att stimulera barn till läsande och skrivande. Den målsättningen gör det enkelt för oss när det kommer till valet av media för vår egen marknadsföring. Med direktreklam kan vi utforma reklamen på ett sätt som går i vår och Astrid Lindgrens anda – som en bok. Och med Svensk Direktreklam kan vi selektera just de områden, på olika orter runt om i Sverige, där det bor många barnfamiljer - och koncentrera utdelningen dit.

I god tid före semestern får barnfamiljerna Pippiboken i brevlådan. I den kan de se och läsa om allt som finns att uppleva här hos oss på Astrid Lindgrens Värld. Boken har lång livslängd och många tycker att den är trevlig att bläddra i, inte minst för att den inte känns så ”reklamig”. Under högsäsong kompletterar vi marknadsföringen med TV och annonsering. Men det är Pippiboken som förblir vårt huvudmedia.

 

 

Vill förmedla en Astrid Lindgren-känsla

 


Broschyren är en ganska speciell produkt i Astrid Lindgrens anda. De har en berättelse att berätta i text och bild, utan annonser och reklam. Framtoningen ska vara bokens. De vill förmedla en Astrid Lindgren-känsla och en bokkänsla i en lugn form för att berätta om Astrid Lindgrens Värld och det vi gör här, säger Nils Magnus Angantyr.

Svensk Direktreklam hjälper till med selekteringen på barnfamiljer. Nils Magnus Angantyr har valt att gå ut i hela södra och mellersta Sverige, upp till Dalälven. Är det några områden som är speciellt ”heta”? Självklart är det tätorterna som är viktiga, som Stockholm, Göteborg och Malmö. DR är väsentligt mycket mer spetsigt än andra verktyg. Det är ett bra sätt för oss att nå ut till vår målgrupp, barnfamiljerna.

Och barnen tycker det är roligt när det dimper ner en Pippibok i brevlådan. Det är en trycksak med lång livslängd, som man inte kastar i första taget. 

Hör vad marknadschef Nils Magnus Angantyr säger om vårt samarbete.