Delicato

Succé för Delicatos ODR-premiär!

En enkel trycksak med ett relevant budskap fick stort genomslag när Delicato testade oadresserad direktreklam för första gången.

- Vi är jättenöjda med kampanjen, säger Delicatos marknadschef Camilla Ellqvist. Det öppnade oanade möjligheter för oss att få direktkontakt och en nära relation med människor som bor i området kring våra butiker.

När anrika Delicato för ett par år sedan etablerade sitt nya koncept, Delicato Café & Outlet, behövdes en ny inriktning i marknadsföringen. Man har annonserat i lokaltidningar och gjort radioreklam. Men när Camilla Ellqvist kom i kontakt med SDR tyckte hon det lät spännande med direktreklam och gjorde en testkampanj i Segeltorp i Huddinge, söder om Stockholm. 

- Vi såg möjligheterna att få en personlig kontakt med människorna i närområdet till våra butiker. Vi vill vara det självklara valet för grannarna när de ska bjuda på fika, när det är fotbollsturnering eller andra evenemang. Det personliga tilltalet och att skapa igenkänning av vårt varumärke var viktigt för oss i kampanjen.

 

Hög inlösen!
Trycksaken var enkel med ett relevant budskap och två bra erbjudanden på baksidan. Testupplagan, 10.000 ex, distribuerades runt Delicatos Outlet i Segeltorp. Hur gick det?

 - Jättebra! Jag har visserligen inte så mycket att jämföra med bakåt i tiden, men en inlösen på 4,5% betyder att 450 grannar kom in i butiken och utnyttjade vårt erbjudande, berättar Camilla Ellqvist. Lika viktigt som det personliga tilltalet, var det att komma med ett bra erbjudande, understryker Camilla Ellqvist. SDR bidrog med viktig kompetens.

 - Nu kommer vi att fortsätta med oadresserad direktreklam mer kontinuerligt för att skapa kontakt, även kring våra andra butiker, säger hon.