Elgiganten

”Med direktreklam kan vi visa fler erbjudanden”

Sommarrean är en av de största försäljningsperioderna för Elgiganten. Inför den går de ut brett i alla kanaler – i TV,  ODR (oadresserad direktreklam), dagspress och digitalt. 

– ODR är en central del i kampanjen. Den har hög räckvidd och vi kan visa upp flera erbjudanden. I de andra kanalerna går vi ut med kortare budskap. När det gäller bredden i antalet produkter vi kan visa, är det bara våra egna kanaler  som kan matcha ODR, säger Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten.

Midsommarhelgen 2017 gick Elgiganten för andra året i rad ut oadresserat med Svensk Direktreklam (SDR). Elgiganten skickade ut en 16-sidig tidning med en mängd erbjudanden om prissänkta varor efter helgen. Rean drog  igång direkt efter midsommar, klockan 8.00 måndagen den 26 juni. 

– Det är en av de största försäljningsdagarna på året för oss och då är det viktigt att distributionen sker under helgen.  Det är därför vi väljer att gå ut oadresserat med SDR, säger Johan Järnliden.

Hemelektronikbranschen har historiskt gått ut med mycket direktreklam, men i dag har det skett en förändring i mixen. Många går mer och mer ut i digitala kanaler. Men för Elgiganten har ODR fortfarande en stark ställning.

– I vår bransch är vi den aktör som är störst på ODR. Det är en stor post i vår budget. Det är den goda effekten som avgör vilka mediekanaler vi väljer. Att vi valt rätt mix ser vi i effektmätningarna. Vi mäter effekten i alla medier  kontinuerligt, säger Johan Järnliden.

Vad: Annonsbaserade tidningen SommarREA, som distribuerades oadresserat i brevlådorna i hela landet under midsommarhelgen.

Antal sidor: 16.