DMA-spaning

Trenderna i USA

På DM-baren i Stockholm den13 november bjöds på en intressant trendspaning från USA och årets DMA-konferens i San Diego. Spanare var SDRs försäljningschef Karin Markstedt och marknadschef Karin Sorte samt DM-byrån Abakus, VD Christel Hedin och projektledare Anders Berggren. Här får du en snabb resumé.

DR-kanalerna ökar
Allt är inte bara digitalt och tekniskt. Trenden går visserligen mot det digitala, men ”print is alive”. Det handlar inte längre om antingen eller, utan om både och eftersom kunderna rör sig mellan medier.

Det tryckta mediet är fortsatt starkt och DR-kanalerna ökar i USA. Mätningar bekräftar att mer än 30% av de som läst en DR-trycksak besöker sedan kundens hemsida.

DR mest lönsamt i USA
I USA står direktreklam för 29 % av den totala direktmarknadsföringen. En dollar som spenderats i DR ger 12 dollar tillbaka. Motsvarande siffra för DM generellt: en dollar ger 5 dollar tillbaka.

Milleniegenerationen, den ständigt uppkopplade, är inte vana att få post. Hos dem har DR stort genomslag och skapar engagemang, inte minst genom bilder.

Magic (känslan) tar för sig mer
Det handlar alltså inte längre bara om data och analys. Om fokus förut låg på den digitala tekniken och ”big data” till 100% så har det skett en förskjutning i år. Nu ligger fokus till 60% på big data och 40 % på ”magic”, att skapa känsla.Superhjälten Magic Johnson var symbolen för just det på DMA-konferensen.

Fem sammanfattande trender
1. Art & Science. Det emotionella säljer. Vi vill höra en historia som har hänt och som är sann. Vi har nya marknadsföringsvapen men använder samma kulor som förut.

2. Social commerce. Vi måste ta oss tillbaka till kundens beslutsmoment. 60% av köpbesluten sker numera innan man kommer till affären.

3. Experience. ”Experience is the new brand!” Upplevelsen är viktigast. Och lojalitet börjar alltid med ett leende - i alla kanaler.

4.  Technics. Vi måste lära oss tekniken, att ladda de nya bössorna rätt. ”All is amazing and nobody is happy”. Data är den nya oljan och vi är de gamla dinosaurierna. Artificial Intelligence (AI), dataframtagen styrning, kan komma att förändra frågeställningarna och revolutionera framtidens copytilltal.

5.  Location. ”Location is the new cookie”. På sikt kommer vi att bombarderas med budskap i olika sammanhang. Genom att följa mobilens väg kan man lagra var vi är och hur vi rör oss. Det öppnar för extremt lokala erbjudanden. Det plingar till i telefonen när du går förbi en affär och du får ett erbjudande. Och när du lämnar butiken plingar det till igen. ”Kom tillbaka” och du får ett ännu bättre erbjudande…