Så får du trycksaken att lyfta!

Få din trycksak att stå ut i mängden.

Att valet av papper har betydelse för hur en trycksak uppfattas är ingen hemlighet. Men visste du att det finns mycket annat roligt man kan göra för att trigga sinnena och förhöja känslan?

Vi frågade Stefan Holmertz på DanagårdLiTHO och han gav oss några snabba exempel.

Prägling
En slags ”blindskrift” som kan göras både underifrån och ovanifrån. En upphöjning eller nedsänkning av pappret. Det ger det lilla extra som stärker känslan och skapar en snygg effekt i motivet som inte bara syns utan dessutom känns, säger Stefan Holmertz.

Lackning
Man kan få en trycksak att lyfta, bara genom att lacka en yta. Kanske partiellt i någon del av en bild. Man kan till exempel lyfta fram pupillen i ett öga och göra det extra blankt. Lägger man även till en prägling av pupillen blir det mer levande och får större identitet.

Perforering
Används framför allt för att underlätta för svarspost (kuponger) och förenkla logistiken.

Doft
Man kan också trigga luktsinnet med en doft på sin trycksak. När Danagård-LiTHO skickade ut en semesterhälsning blev det en trycksak till kunderna som doftade an aning kokos. Det påminde om sommar, solkräm och semester! Det finns många lacker med lukt att välja på! 

Stansning
Du kan stansa din trycksak på en mängd olika sätt, t.ex. rundade hörn, flikar, fönster eller utskurna mönster. Se på alla roliga förpackningar i leksaksaffärerna, som ofta kräver många olika stansningar! Listan på möjligheter blir lång – du kan till exempel stansa en bil, en raket, ett äpple, en mobil… 

Laminering
Man lägger ett plastlaminat för att få en hinna på grundpappret. Kan göras både matt och blankt och som soft touch-laminat. Med ett laminat kan du kraftigt ändra känslan på trycksaken. Mer? Det skulle inte förvåna om vykorten får en renässans. När man drunknar i mailflödet känns det trevligt med ett vykort i brevlådan. 

– Det ger mig mer när man kan känna och klämma på det, konstaterar Stefan Holmertz.