Black Friday

I år infaller Black Friday fredagen den 25 november.

Black Friday är en ”högtid” för detaljhandeln då det gäller att erbjuda bra rabatter under en mycket begränsad tid. Under bara ett dygn kan konsumenterna göra superklipp! Nyckeln till framgång är att få kunderna att komma till just din butik – fysiskt eller på nätet. Med oadresserad reklam kan du komma riktigt nära dem du vill nå. Alltid till en mycket lägre kostnad än för ett adresserat utskick. Men för att hitta rätt gäller det att tänka till och planera. 

Vilken effekt har direktreklam – lite statistik 

Det genomsnittliga OBS-värdet (dvs hur många som ser reklamen) för oadresserad reklam är hela 53 % när det gäller sällanköpsvaror. För dagligvaror är det ännu högre. Av de som observerar din reklam är det i genomsnitt 57 % som läser ditt erbjudande, helt eller delvis. 29 % av de som läst kommer sen att dra nytta av utskicket. Vi vet också att hela 31%, av de som läser ditt utskick kommer besöka företagets hemsida. 

Hur förbereder jag mig bäst – några råd

Det finns oerhört mycket att vinna genom att förbereda sig och att välja rätt upplägg inför Black Friday. Just nu känns det lång kvar till 25:e november, men om du ska hinna med allt kan det vara dags att börja nu. Du behöver: 

- Planera din kampanj och sätta mål
- Hitta rätt målgrupp och fundera på inom vilka områden du vill distribuera din kampanj
- Ha en kommunikationsidé och utforma en trycksak för att sprida budskapet
- Trycka enheten och boka utdelning
- Förbereda din butik inför kampanjen
- Genomföra uppföljning 

Boka en kostnadsfri rådgivning med en av våra experter, så ser vi tillsammans till att göra höstens Black Friday till en framgångssaga för dig!

Vad är Black Friday egentligen?

Black Friday är från början ett amerikanskt påfund och infaller dagen efter Thanksgiving. Det är USA:s största shopping och readag. Tillsammans med en annan konsumtionsdag – Cyber Monday (Internethandlesfenomen) – markerar Black Friday starten på julhandeln. Lite som vårt första advent.

Namnet härstammar ursprungligen från Philadephia någon gång före 1961, där det beskrev en trafikökning dagarna efter Thanksgiving. Uttrycket började spridas utanför Philadelphia och är nu ett allmänt namn i hela USA. I och med att nätbutiker inte begränsar sina målgrupper till ett visst område har begreppet också spridits ut över hela världen.

På Black Friday öppnar alla butiker väldigt tidigt, vissa öppnar redan vid midnatt, men många slår upp sina portar vid 5-snåret och stänger sedan oftast vid midnatt.