Direktreklam ger vinst för Viking Line

Den 22 mars i Waterfront Building under eventet Guldnyckeln fick Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör på Viking Line, ta emot priset för bäst utnyttjande av brevlådan som kommunikationskanal – Gyllene Lådan. Motiveringen lyder bland annat ”genomtänkt målgruppsurval, anpassade erbjudanden, rätt tajming och finurlig uppföljning”. Dessutom är juryn imponerad av hur Viking Line får dansglada svenskar ända från Hudiksvall att ta buss nummer 20 för att uppleva Östersjöns hetaste dansgolv. 

Bakgrunden till priset är Viking Lines satsning på oadresserad direktreklam. Bolaget ville göra en större insats för att locka fler kryssningsgäster till fartyget Rosella som gör dagskryssningar mellan Kapellskär och Mariehamn.

Direktreklamen gav möjlighet att synas i ett större område för att hitta nya gäster. Effektmätningar via PFM Research som genomförts sedan 2016, visar på starka siffror. Viking Line har ökat antal kryssningsgäster med 7 procent, vilket de är mycket nöjda med. Tittar man på nyttjandegraden av direktreklamen de skickar ut så har den ökat ännu mer. 

Lärdomen är att direktreklam blir en viktig del i en kommunikationsmix. Vissa medier används bara för att bygga varumärke och andra är mer säljaktiverande. I brevlådan kan du både bygga varumärke och presentera erbjudanden som aktiverar försäljningen, såväl i den fysiska som digitala butiken och dessutom når du många. Mätningar visar att hela 42% av de som tar emot direktreklam i brevlådan går vidare till annonsörens hemsida.