ICA Maxi Gävle

Snart står julen för dörren...

Att tänka på jul nu i sommartider känns förmodligen helt fel. Men det kan löna sig. Läs nedan om hur ICA Maxi i Gävle gjorde för att förstärka julhandeln. Vill du själv göra en kalender inför årets julhandel? Då är det hög tid nu att börja fundera på utformning och innehåll!

Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig hela vägen, från målgruppsurval och idé till distribution och effektmätning.

Så här gjorde ICA Maxi i Gävle

ICA Maxi Stormarknad i Gävle ville hitta nya sätt att förstärka julhandeln. Därför tog vi gemensamt fram en julkalender med fina erbjudanden bakom luckorna. I december gick kalendern ut, där fina erbjudanden dolde sig bakom luckorna. I kampanjen distribuerades 15.000 kalendrar till utvalda hushåll i Gävle. Det blev braksuccé.

– Vi fick ett fantastiskt bra utfall, berättar butikschefen och delägaren Magnus Winges. På vissa varor ökade omsättningen med flera tusen procent per dag.

Vi sålde t ex 1.600 paket Löfbergs Lila bryggkaffe mot normalt 40 paket. När det gäller uppmärksamhet, försäljning och ROI (Return of Investment) var Julkampanjen en av stormarknadens bästa någonsin, sedan starten för 10 år sedan. Kampanjen vann också Svensk Direktreklams interna tävling GuldNålen, som årets bästa ODR-kampanj.

Lagom till ICA Maxis 10-årsjubileum, var det dags igen. Den här gången distribuerade Svensk Direktreklam i Gävle 46.100 Jubileumskalendrar åt ICA Maxi.

– Kalenderutfallet den första veckan var otroligt bra. På tisdagen hade vi 10% rabatt på hela sortimentet och då ökade vi omsättningen med över hundra procent. Men det som verkligen stack ut första veckan var lördagens luckerbjudande, lösgodis för 10:– kilot. Vi sålde 6 ton lösgodis! Hela första veckan bjöd på en omsättningsökning på närmare 10%, detta trots en negativ kalendereffekt med pension och barnbidrag på ”fel” sida helgen. Andra veckan med kalendern bjöd på en rivstart. När vi sålde 4 paket Gevalia kaffe för 100:– ökade vår omsättning med drygt 100%. Trygghet med den personliga kontakten Det var i höstas som idén med kalendern kläcktes, när Magnus Winges hade ett möte med Mikael Litzell som är Svensk Direktreklams företagare i Gävle.

– Mikael presenterade förslaget med en kalender och det var precis det vi letat efter, berättar Magnus Winges. Vi har alltid sökt nya och innovativa idéer för att möta marknaden och det här var ett kul och annorlunda sätt även om det blev ett relativt dyrt sätt att synas på. Kalendrarna delades ut en söndag. Och söndag eftermiddag är bättre än söndag kväll, tycker Magnus Winges. 

– Vi vill att utdelningen ska ske så tidigt som möjligt och det har fungerat bra här i Gävle. Söndag är en jättebra dag att få någonting hem i brevlådan, när man har tid att läsa i lugn och ro. Och det är positivt att Svensk Direktreklam finns lokalt, nära oss. Den personliga kontakten med Micke är en trygghet.

Fakta om ICA Maxi Gävle

Det finns 76 ICA Maxi i Sverige. ICA Maxi i Gävle ligger i Hemlingby köpcentrum. Det öppnade 13:e mars 2002, har ca 150 anställda, var först i Gävle med självscanning och en av de första butikerna i Sverige med ett komplett sminksortiment. Sedan år 2010 finns också egna fullskaliga apoteket ”Cura”.