Detta tycker svenskarna om reklam

Intressant fakta ur rapporten ”De svenska konsumenternas reklamval 2006-2017”

Sedan 2006 har Icebreak undersökt svenskarnas syn på reklam. Under perioden har mycket hänt med såväl reklamvalet som utbudet av mediekällor. Antal medier har blivit mångfalt fler och konsumtionsmönster har förändrats.

Tryckta medier innehåller fortfarande mer intressant reklam än de digitala motsvarigheterna. Även TV-reklam och e-postutskick är intressanta.

Klicka här för en större bild.

 Klicka här för en större bild.

 

E-postutskick, direktreklam (ODR och ADR) samt butiksreklam är populära medier för erbjudanden. För övriga medier konstateras att reklam i de flesta ”traditionella” medier har en större effekt på att få kunder att utnyttja erbjudande än i digitala medier.

Klicka här för en större bild.

 

Dessutom märks att svenskarna är medvetna om problemet med falsk reklam. Över hälften av konsumenterna har reagerat på misstänkt, falsk reklam. Hela 4 av 10 tillfrågade har stött på popup-reklam som de misstänker vara falsk. Däremot är konsumenterna inte alls lika misstänksamma mot den reklam de ser i tryckta medier.

Klicka här för en större bild.

 

Källa: Icebreak Scandinavia AB