SDR Content
Bäst story vinner!
Sedan årsskiftet erbjuder Svensk Direktreklam (SDR), content marketing, professionell tidnings- och magasinproduktion ”från ax till limpa”. I den kreativa processen och tidningsproduktionen samarbetar vi med SDR Gruppens nya inhousebyrå för content, StoryMark.
– Vi kan hjälpa företag att berätta sin historia i ett innehållsrikt och läsvärt magasin eller tidning. Dessutom kan vi distribuera även till dem som säger ”Nej tack till reklam”, säger Morgan Jädestam, affärsområdesansvarig för SDR Content.
Content marketing, innehållsmarknadsföring, ligger i tiden. Kanske är det en sund reaktion på den snabbreklam som sköljer över oss varje dag. I content marketing ersätts reklamtexterna med bilder, inspirerande redaktionellt och journalistiskt material.
– Den traditionella pris- och produktreklamen behöver kompletteras. Det blir allt viktigare, att skapa en känsla kring produkten och det är lättare att attrahera med bra bilder och läsvärda redaktionella texter, säger Morgan Jädestam. Målet kan kortsiktigt vara att skapa en effekt för en specifik aktivitet men långsiktigt skapar det relationer som ger ökad lojalitet och engagemang. Lojalitet och engagemang bidrar till ökad lönsamhet.
Sprid din egen historia!
Kundernas intresse för välgjorda magasin ökar stadigt. Med en egen tidning eller ett magasin kan företaget sprida sin historia och bygga varumärket för en intresserad målgrupp. Detta med bilder, texter och reportage, som är inspirerande, intressanta och roliga att läsa. Med hög kvalitet på bilder och innehåll kan man stärka både varumärket och relationen till kunderna. Nyckeln är det redaktionella berättandet. Genom bra och genomtänkta artiklar kan du sprida relevant och engagerande innehåll anpassat just till din väl definierade målgrupp.
– Vi vet att egna företagstidningar och magasin fungerar bra i den oadresserade kanalen. Med möjligheten att gå till alla hushåll, med hög observation och lång livslängd. Mätningar visar på observationsvärden mellan 70–90 % och en liggtid på upp till en vecka, i vissa fall längre, berättar Morgan Jädestam.
Unikt värde - både produktion och distribution
SDRs styrka är att vi kan distribuera din tidning eller ditt magasin till varje brevlåda i landet – eller bara till utvalda områden.
– Vi bistår med tidningsproduktionen genom StoryMarks proffsiga journalister. Med vissa givna förutsättningar
kan vi distribuera som gruppförsändelse eller samhällsinformation, och då når vi även dem som har ”Nej tack till reklam” på dörren, säger Morgan Jädestam.
Content kommunicerar på ett intressant sätt, menar han. Bäst story vinner. Men den måste vara trovärdig och det måste vara sant.
– Se på Volvo och deras Made by Sweden där man bland annat byggt upp en story kring Zlatans ”prologue” och ”epilogue”. Och IKEAS senaste ”Där livet händer”, eller ICA-reklamens ”ICA-Stig” som är en hybridvariant med pris- och produkterbjudanden i storyn. Det handlar om att skapa en känsla. Reklamen vinner på att vara emotionell och fysisk reklam, på papper, ger uppmärksamhet. Mätningar visar att digital reklam kan stressa men att kombinationen papper och digitalt förstärker effekten.