När handlar kunden?

Att marknadsföring påverkar kunden det vet vi, men hur är det med kommunikationstillfället? När gör vår reklam mest nytta?

Detta och mycket mer pratar Richard Shotton om i boken ”The Choise Factory”. Innan du kan påverka någons beslut, behöver du veta hur besluten tas. Richard fokuserar på marknadsföringspotentialer och hämtar bevis både från den akademiska världen och från empirin. Bland annat konstaterar han att mottagarens sinnesstämning är viktigt för hur hon tar emot kommersiella budskap. 

Människan är mer mottaglig för reklam när hon är i en positiv sinnesstämning än när hon är stressad.  Han visar också att under helgen är sannolikheten för att vi är positiva upp till 40% högre än under resten av veckan. 

Vi har därför frågat oss om det kan vara så att reklam som syns under helgen, får bättre effekt och leder till att kunder agerar i högre grad? 

Främst ser vi en tydlig helgeffekt i e-handeln, d.v.s. vi handlar mer på nätet i samband med helgen. Detta framgår om man t.ex. tittar på GfK Consumer Wallet data för 2017, som mäter faktiska konsumentköp per dag för en stor mängd kategorier och varumärken. För både Tradera och Blocket är söndag och måndag de två veckodagar som har högst försäljningsvolym, med 35% respektive 40% av den totala försäljningen under dessa båda dagar. Samma undersökning visar att även för den fysiska handeln av växter och grönt sker inköpen på eller direkt efter helgerna.

Klicka här för att se bilden större.

OBS-mätningar stödjer också tesen att reklam gör mer nytta på helgen än övrig tid.  Det generella OBS-värdet är 12% högre för reklam som landar på helgen än tex reklam som når kunder på en måndag. 

Och ändå kanske allt bara bottnar i något som alla människor vet? Vill du få någon att lyssna, ska du prata med dem när de har tid att lyssna. Inte när de gör något annat.

Klicka här för att se bilden större.